İş sağlığı ve güvenliği,
en basit anlatımıyla; işyerlerinde çalışanların, sağlıklı ve güvenli ortamlarda
çalışması demektir. Diğer bir deyişle; çalışanların, çalıştıkları yerlerde
ölümlü veya yaralanmalı hiçbir iş kazasına uğramaması veya bunun en düşük
düzeyde tutulması durumudur.
İLO(Uluslararası
Çalışma Örgütü) verilerine göre, dünyada her yıl yaklaşık 2,3 milyon kişi, iş
kazası ve/veya meslek hastalıklarından dolayı hayatını kaybetmektedir. Bu
kayıpların maliyeti ise milli gelirlerin % 4’ünü yani 2,2 trilyon dolar
oluşturmaktadır.
Sağlık nedir? Sağlık;
bedenen ve ruhen iyilik halidir ve bu da insanın bulunduğu ortamlarla(sosyal-toplumsal
ve çalışma ortamı) ilgilidir. İş sağlığı ve güvenliğinin işlevi şudur: 1- Yapılan
işin sağlığa, hastalığın verime olan etkisini inceler; 2- Çalışanın, işin ve
çevrenin güvenliğini korur; 3- İşin verimini arttırmaya çalışır; 4- İşin
insana, insanın işe uyumunu sağlar.
İş güvenliğinin temel
hedefi ise; çalışanları korumak, üretim, hizmet ve işletme güvenliğini
sağlamaktır. İş kazalarının temel nedenleri de; insan, yönetim ve kullanılan
makine/cihaz kaynaklıdır.
İşveren, uygun ve
güvenli bir çalışma ortamı yaratmakla yükümlüdür. Çalışanlar da; uygulamaya
konulan eğitim programları çerçevesinde, iş sağlığı ve güvenliği eğitimine
katılarak edindiği bilgileri, yaptığı iş ve işlemlerde uygular. Bu konuda
hazırlanan talimatlara uyarlar.
Çalışanların uyması
gereken kurallar ise şunlardır: 1- İş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması için
işveren ve/veya çalışan temsilcisiyle işbirliği yapmak, 2- Alınan eğitime uygun
davranmak ve işverenin talimatlarına uymak, 3- Kendilerinin yaptığı işten
dolayı, diğer çalışanların sağlık ve güvenliklerini tehlikeye düşürmemek, 4-
İşyerindeki ekipmanları uygun şekilde kullanmak, güvenlik donanımlarını devre
dışı bırakmamak, 5- İş ortamının koşullarına uygun olarak baret, maske, çelik
burunlu ayakkabı, kulaklık, paraşüt tipi emniyet kemeri gibi ‘Kişisel Koruyucu
Donanımları(KKD)’ uygun şekilde kullanmak, 6- Ciddi bir tehlikeyle karşı
karşıya kalındığında, işverene veya çalışan temsilcisine hemen haber vermek.
Ülkemizde iş sağlığı ve
güvenliği tedbirleri çok yetersiz... Bu sistem henüz yerine oturmuş, bu alanda
bir kültür oluşmuş değil. Sahada yaptığımız çalışmalarda iş sağlığı ve
güvenliği konusunda yavaş yavaş bir kültürün ve anlayışın oluşmaya başladığını
gözlemliyoruz. Bu, sevindirici bir gelişme ama daha işin başında olduğumuzu da söylemek
zorundayız.
SGK verilerine göre son
12 yılda ülkemizde, 14.125 çalışan hayatını kaybetti. 2014 yılında raporlanan
iş kazası sayısı 221,366. 1 Ocak 2013 tarihinden itibaren tüm işletmeler için
iş güvenliği, risk değerlendirmesi, acil durum eylem planı gibi yükümlülükler
getirildi. 50 ve üzerinde işçi çalıştıran işyerlerinde 1 Ocak 2013, 50’den az
işçi çalıştıran tehlikeli ve çok tehlikeli işyerlerinde 1 Ocak 2014, 50 kişiden
az işçi çalıştıran işyerlerinde 1 Temmuz 2016, tüm kamu kurumlarında(büro ortamları)
1 Temmuz 2016 tarihinden itibaren iş sağlığı ve güvenliği hizmeti almak ya da
işyeri hekimi, iş güvenliği uzmanı ve diğer sağlık personelini çalıştırma
zorunluluğu getirildi. Yasa ile getirilen yükümlülüklere uyulmaması durumunda
ciddi miktarlarda para cezaları söz konusu. Örneğin iş güvenliği uzmanı ve
işyeri hekimi görevlendirmemenin cezası 6.511 TL ile 19.533 TL arasında; risk
değerlendirmesi yapmamak 5.859 TL ile 17.579 TL arasında; Büyük kaza önleme
belgesinin hazırlamamak ise 65.122 TL ile195.368 TL arasında…(Hürriyet İK,
14.2.2016)
Nevzat Çağlar Tüfekçi
isgveinsan@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder